Onderhoud en herstellingen

 


Als huurder word je geacht je woning te onderhouden als 'een goede huisvader'. Dit wil zeggen dat je zelf instaat voor het onderhoud van de woning, je staat zelf in voor kleinere herstellingen. Uiteraard sta je hier niet alleen en kan je beroep doen op de technisch medewerker van het SVK.
Het is belangrijk om elke herstelling door te geven aan je huurbegeleider of de technisch medewerker. Wacht er niet mee want soms kan een klein probleem op korte termijn grote gevolgen hebben.

Grote herstellingen of slijtage zijn in de meeste gevallen ten laste van de eigenaar. De technisch medewerker zal ter plaatse komen en verder afspreken met de eigenaar. Het is belangrijk om afspraken goed na te komen, aanwezig te zijn of toegang tot de woning te verlenen op afgesproken tijdstippen zodat herstellingen vlot kunnen verlopen.
Niemand van het SVK zal zich zonder jou toestemming toegang tot de woning verschaffen tenzij bij heel dringende gevallen (water dat onder een deur loopt, rookontwikkeling enz...). Zelfs in heel dringende gevallen zal altijd eerst contact opgenomen worden om je te verwittige

Wat er precies voor rekening is van de huurder en wat ten laste valt van de eigenaar kan je terug vinden in deze onderhoudsbrochure (PDF - 10 MB).


Het SVK is enkel te bereiken tijdens kantooruren. Heel veel zaken kunnen wachten tot de volgende ochtend of tot na het weekend. In noodgevallen moet je uiteraard altijd bellen naar het nummer 100 (ambulance/brandweer), 101 (politie) of 112 (Europees noodnummer). Het is goed om altijd foto's te nemen en te mailen naar je huurbegeleider bij defecten of herstellingen die moeten gedaan worden. Het spaart heel wat onduidelijkheden achteraf.